Skip to main content

“De Europese koolstoftaks moet verdwijnen of worden uitgesteld. Anders dreigt de beloofde belastingverlaging van onze fiscale hervorming volledig teniet te worden gedaan.” Voor Georges-Louis Bouchez zal de zogenaamde ETS2-taks aan de koopkracht vreten en investeringen vertragen.

De MR-voorzitter was afgelopen dinsdag in Kortrijk hoofdspreker bij de officiële opening van MATEXPO, een tweejaarlijkse beurs voor bouwmachines en -materieel. Voor vijfhonderd professionals en vertegenwoordigers uit de bouwsector schoof hij drie thema’s naar voor: lagere belastingen, snellere vergunningsprocedures en betaalbare energie. “Alleen zo kan de bouwsector een motor van onze economie blijven en een bron van werkgelegenheid en welvaart zijn.”

“De overheid moet stoppen met premies uit te delen voor bijna alles. Mensen betalen eerst belastingen en krijgen nadien cheques terug van de staat. Dat houdt geen steek. In plaats daarvan wil ik de belastingen verder verlagen”, begon Bouchez zijn toespraak. “De belasting op sloop en wederopbouw hebben we verlaagd naar 6%. Dat helpt zowel de bouwsector als de consument. Daarnaast vermindert de regering de belastingen intussen met 5 miljard. Maar dat is nog niet genoeg. Wie werkt, moet meer nettosalaris overhouden, en al vanaf volgend jaar. We betalen te veel belastingen en sociale bijdragen. Ook de loonkosten moeten dalen.”

GLB beloofde werk te blijven maken van administratieve vereenvoudiging. “Niemand zou langer dan zes maanden op een vergunning mogen wachten. De nieuwe centrumrechtse Waalse regering engageert zich daartoe. In Brussel heerst al jaren een catastrofaal immobilisme. Daar duurt het soms tien jaar om een vergunning te krijgen. Welke investeerder wil dat nog aanvaarden?!”

Groene taks

“Energie is de basis van onze welvaart. Betaalbare energie is onmisbaar voor bedrijven en burgers. Daarom houden we onze kerncentrales open en zoeken we bijkomende nucleaire sites. De federale energienorm moet ervoor zorgen dat energie voor bedrijven betaalbaar blijft”, vertelde Bouchez.

“Maar ETS2, de Europese koolstoftaks, is onverantwoord. Die zal vanaf 2027 ook gelden voor de bouw- en transportsector. Niet alleen zal deze taks de investeringen vertragen, ook zullen de industrieën de stijgende kosten doorrekenen in hun prijzen aan de consument. Zo dreigt de beloofde belastingverlaging in onze fiscale hervorming volledig verloren te gaan. Voor een gezin spreken we al gauw over 1.000 tot 1.500 euro extra kosten per jaar door ETS2. Die groene taks moet daarom verdwijnen of worden uitgesteld. Ik zal me daarvoor inzetten. Geen enkele belasting heeft ooit onze planeet gered.”

Bouchez reikte opnieuw de hand aan ondernemers en werknemers: “Ik wil een boodschap van hoop brengen. De MR is er om naar jullie te luisteren en jullie te helpen. Samen kunnen we onze werkgelegenheid en welvaart opkrikken. De afschaffing van de werkloosheidsuitkering na twee jaar zal helpen om mensen naar onmisbare knelpuntberoepen te leiden. De regering maakt de arbeidsmarkt flexibeler en verlaagt de belasting op overuren. Samen bouwen we aan een samenleving van werk en welvaart!”

Matexpo in Kortrijk is de grootste vakbeurs in zijn soort in de Benelux, met 350 exposanten, 40.000 bezoekers op zo’n 135.000m² oppervlakte. Dit jaar vindt de beurs voor de 41ste keer plaats. Bezoekers zijn voornamelijk professionals uit de bouw: wegenbouw, burgerlijke bouwkunde, ruwbouw, grondverzet en recyclage.

Lees hier een artikel in Het Laatste Nieuws