Skip to main content

Deze week was Georges-Louis Bouchez weer in Antwerpen. Hij bracht een bezoek aan Exmar, een Belgisch scheepvaartbedrijf dat over de hele wereld gas en ammoniak transporteert. Het is een kroonjuweel van onze industrie.

 De MR-voorzitter kreeg een warme ontvangst van Nicolas Saverys (voorzitter) en zijn zoon Carl-Antoine (ceo). Ze loodsten hem door de rijke geschiedenis van het bedrijf. In 1829 begon de familieonderneming schepen te bouwen om later uit te groeien tot eigenaar van grote transportschepen en leverancier van drijvende energie-infrastructuur. Tijdens energiecrisis kon Exmar zich met zijn innovatieve oplossingen en aanpassingsvermogen nog meer op de wereldkaart zetten. Het Belgische bedrijf beschikt over een unieke expertise die ons land en Europa kunnen helpen om altijd zeker te zijn van betaalbare energie.

Bouchez gaf een bevlogen uiteenzetting voor de personeelsleden van Exmar. “Europa moet zoveel mogelijk energie-onafhankelijk worden om internationaal een strategische rol te kunnen spelen. Maar dat is niet genoeg. In drie andere sectoren moeten we er ook voor zorgen dat we ons mannetje kunnen staan: industrie, landbouw en defensie.” Erna ging GLB in gesprek met de werknemers, die heel wat vragen stelden.

Enkele weetjes die we van Exmar kregen:

  • Goederentransport per schip is 70 keer efficiënter dan transport per vliegtuig en twee keer efficiënter dan transport met de trein.
  • Met zijn 45 middelgrote LPG-transportschepen is Exmar marktleider in zijn segment.
  • Ammoniak is de basis voor de productie van meststoffen. Zonder dat zou het onmogelijk zijn om bijna 4 van de 8 miljard mensen op aarde van voedsel te voorzien.
  • 80% van het wereldwijde energieverbruik komt uit fossiele energie.
  • 940 miljoen mensen, ofwel 13% van de wereldbevolking, heeft nog geen elektriciteit.
  • 50% van de toename van de CO2-uitstoot is toe te schrijven aan China en India.
  • De wereld zou haar klimaatdoelstellingen kunnen halen als alle elektriciteitscentrales die op kolen stoken zouden worden vervangen door gascentrales.
  • België heeft een unieke kennis op het vlak van kernenergie. Exmar denkt al aan drijvende kerncentrales.
  • 90% van alle goederen in de wereld worden per schip vervoerd.