Skip to main content

Georges-Louis Bouchez was de enige Franstalige partijvoorzitter die present tekende voor het debat van automobielfederatie FEBIAC afgelopen dinsdag in de oude vertrekhal van de luchthaven van Zaventem. De Automotive eMotion Summit ging over de evolutie en technologische innovaties in de sector. De MR vertrouwt volop op technologie voor betaalbare en duurzame mobiliteit.

“De politiek moet aan de automobielconstructeurs niet opleggen welke motoren ze moeten ontwikkelen”, stak Georges-Louis Bouchez van wal. “Wel moeten we doelen vastleggen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Maar over de technologiekeuze moeten we neutraal blijven en op de ingenieurs vertrouwen. We zullen de komende jaren niet alleen elektrisch rijden. Hybridewagens zullen blijven bestaan. Er komen ook synthetische brandstoffen aan. En in bepaalde gevallen zal diesel de efficiëntste, goedkoopste en minst vervuilende optie blijven.”

Tegen 2050 zal ons elektriciteitsverbruik met 50% tot 100% toenemen. “Het was de enige en juiste keuze om onze kerncentrales open te houden in combinatie met hernieuwbare energie. Tegelijkertijd zal de capaciteit van ons elektriciteitsnetwerk naar omhoog moeten”, voegde de MR-voorzitter eraan toe. En de elektrische laadpalen? “De inhaalrace moet vooral in Brussel en Wallonië gebeuren, waar en nog veel te weinig oplaadpunten zijn. Baat de overheid tankstations uit? Neen. Laadpalen moeten dus ook door de privésector worden geregeld.”

Taksen

Het publiek moest er niet van worden overtuigd dat de mobiliteit in Brussel een ramp is. Een probleem dat de MR al 20 jaar aanklaagt vanuit de oppositie. “Het is niet voor niets dat bedrijven als Deloitte en KPMG een prachtig kantoor aan de luchthaven hebben en niet in onze hoofdstad. Ik wil de linkse politici in Brussel eraan herinneren dat 50% van het Brusselse bbp door pendelaars wordt gecreëerd. Zorg er dus voor dat iedereen gemakkelijker in het gewest kan circuleren, met dynamische verkeersborden bijvoorbeeld. Ik ben zelfs bereid om over een kilometerheffing na de denken, maar alleen als alle andere taksen op de schop gaan. Dus geen accijnzen, belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting meer in dat geval.”